Je poskytovatel zdravotních služeb povinen evidovat moje dříve vyslovené přání, když zatím nejsem jeho pacientem?
lorem ipsum...
Dobrý den,
povinnost evidovat Vaše dříve vyslovené přání tento “spádový” poskytovatel nemá. Poskytovatel v současné době nemá, kde by dříve vyslovené přání evidoval, vyjma zařazení záznamu o dříve vysloveném přání do zdravotnické dokumentace. Zdravotnickou dokumentaci však vede pouze v souvislosti s poskytováním zdravotních služeb pacientovi. Pokud Vám poskytovatel žádnou péči neposkytuje, nevede k Vám žádnou zdravotnickou dokumentaci a pochopitelně proto může namítat, že nemá, kde by dříve vyslovené přání evidoval.
V současné době tedy, dokud nebude existovat např. elektronická evidence dříve vyslovených přání, je především na pacientovi, aby měl dříve vyslovené přání u sebe, případně, aby si ho uložil u osoby blízké, která se pravděpodobně bude podílet na rozhodování o zdravotní péči v okamžiku, kdy toho pacient už nebude schopen. Takovou osobou může být např. manžel nebo jiná osoba, která žije ve společné domácnosti s pacientem. V okamžiku, kdy by byla přivolána zdravotnická záchranná služba, může tato osoba předat dříve vyslovené přání lékaři záchranné služby, případně záchranáři a následně také ošetřujícím lékařům v nemocnici.
Z hlediska platnosti dříve vysloveného přání ve vztahu ke všem uvedeným poskytovatelům (tedy zdravotnické záchranné službě a následně nemocnici) je třeba, aby dříve vyslovené přání bylo sepsáno jako samostatná listina, která bude obsahovat poučení lékařem a bude podepsána pacientem. Podpis musí být úředně ověřený. To lze zajistit například na Czech pointu. Dříve vyslovené přání v této formě je závazné pro všechny poskytovatele zdravotních služeb, kteří se budou podílet na péči o Vás. Alternativně je možné dříve vyslovené přání sepsat v průběhu hospitalizace v nemocnici. Takové dříve vyslovené přání však bude platné pouze ve vztahu k této nemocnici, resp. ve vztahu k péči poskytované touto nemocnicí.
S pozdravem
Barbora Vráblová