Může mít klient v domově pro seniory dříve vyslovené přání, že nechce, aby mu volali záchranou službu?
lorem ipsum...
Dobrý den,
ano, i klient poskytovatele sociálních služeb může vyslovit nesouhlas s poskytováním zdravotních služeb, včetně např. převozu do zdravotnického zařízení nebo zdravotnické záchranné služby.
Zákon o zdravotních službách pro situace, kdy pacient vyslovuje dříve vyslovené přání mimo období hospitalizace u poskytovatele zdravotních služeb, vyžaduje, aby dříve vyslovené přání bylo opatřeno úředně ověřeným podpisem pacienta a aby jeho součástí bylo písemné poučení pacienta o důsledcích jeho rozhodnutí učinit dříve vyslovené přání. Toto poučení má pacientovi udělit lékař v oboru všeobecné praktické lékařství, u něhož je pacient registrován, nebo jiný ošetřující lékař v oboru zdravotní péče, s níž dříve vyslovené přání souvisí.
Je třeba zdůraznit, že dříve vyslovené přání bude relevantní pouze v okamžiku, kdy pacient aktuálně nebude schopen rozhodnout, jakou péči si přeje nebo nepřeje. Pokud je pacient aktuálně schopen rozhodovat, je třeba respektovat jeho aktuální přání. Zákon o zdravotních službách pro tyto situace zakotvuje institut tzv. negativního reverzu, který se použije v případě, kdy pacient i po opakovaném poučení o jeho zdravotním stavu v rozsahu a způsobem, ze kterého je zřejmé, že neposkytnutí zdravotních služeb může vážně poškodit jeho zdraví nebo ohrozit život, přesto odmítá souhlas s poskytováním zdravotních služeb vyslovit.
Z praktického hlediska lze doporučit, aby dříve vyslovené přání měl k dispozici nejen poskytovatel sociálních služeb, ale rovněž praktický lékař nebo jiný ošetřující lékař, který pacientovi podal požadované poučení nebo který má pacienta v péči. Přání pacienta sepsat dříve vyslovené přání je vhodné důkladně prodiskutovat nejen přímo s pacientem, ale také s rodinnými příslušníky, pokud pacient nebude proti.
Na závěr je třeba připomenout, že zákon o zdravotních službách stanoví, že na dříve vyslovené přání má brát zřetel poskytovatel zdravotních služeb (tj. fyzická nebo právnická osoba, které bylo uděleno oprávnění k poskytování zdravotních služeb). Jiné osoby dříve vysloveným přáním pacienta vázány nejsou. Je to tedy lékař jako poskytovatel zdravotních služeb, kdo může rozhodnout o nepřivolání zdravotnické záchranné služby, pokud si to pacient nepřeje a v tomto smyslu učinil dříve vyslovené přání. Zároveň je to lékař, který by měl pacientovi zajistit náležitou zdravotní péči v prostředí poskytovatele sociálních služeb, pokud zdravotnická záchranná služba přivolána nebude.
S pozdravem
Barbora Vráblová