Pečuji o babičku za pomoci služeb. Může být babička odvezena v době mé nepřítomnosti do LDN?

Odpověď na dotaz ze dne 27. 2. 2021 zobrazit původní dotaz

lorem ipsum...

Pozor, tato odpověď je více než 6 měsíců stará a nemusí proto být již aktuální!

Dobrý den,

obracíte se na nás v situaci, kdy pečujete o babičku, která pobírá příspěvek na péči ve 3. stupni. Dále máte pro babičku zajištěnou pečovatelskou službu a agenturu domácí zdravotní péče. Obě tyto služby jsou toho názoru, že pro babičku by byl lepší pobyt na LDN. Kontaktovaly sociální odbor. Ptáte se, zdali mohou odvézt babičku do LDN v době, kdy máte služby domluvené, aby vykryly čas, kdy jdete na nákup.

K umístění do LDN je potřeba souhlas babičky. Bez informovaného a svobodného souhlasu babičky ji do LDN odvézt nemohou. Odvoz babičky za Vaší nepřítomnosti by mohl nastat v případě, že by pečovatelka nebo zdravotní sestra vyhodnotila, že je potřeba volat zdravotnickou záchrannou službu, což je jejich zákonnou povinností. Zdravotní záchranná služba by ji odvezla na příjem do nemocnice (nikoliv na LDN). I odvoz záchrannou službou probíhá za souhlasu babičky krom výjimek stanovených zákonem. Mezi ty patří např. situace, ve které by nebyla babička schopna souhlas vyjádřit a přitom by byla neodkladná péče potřebná k záchraně jejího života, nebo pokud by babička jevila známky duševní poruchy a ohrožovala sebe nebo ostatní. Více informací k tématu souhlasu najdete v sekci na našem webu Komunikace s lékaři a rozhodnutí o své léčbě.

Nevím, jaké obavy vedou pečovatelky, lékařku i pracovnici sociálního odboru k tomu, že se jim jeví vhodnější péče na LDN před péčí v domácím prostředí, přestože babička do LDN nechce. Napadá mě, jestli by situaci nepomohlo společné probrání toho, jaké další podmínky a služby v domácím prostředí by lékařka, pečovatelská služba a pracovnice sociálního odboru považovaly vzhledem ke zdravotnímu stavu a potřebám babičky za potřebné a jak je zajistit. Věřím, že i jim jde především o to, aby o babičku bylo dobře postaráno.

Pokud by se domluva přesto nedařila a měla byste dojem, že dochází z jejich strany k pochybení, je možné obrátit se na jejich nadřízené či zřizovatele.

Držím palce, aby se situaci povedlo vyřešit ke spokojenosti všech.

S pozdravem za poradnu

Monika Vaníčková

Dotaz zodpovídá

Mgr. Monika Vaníčková

Mgr. Monika Vaníčková

poradenská pracovnice, poradce pro pozůstalé

Poradna je tu pro vás

Zadejte dotaz